iskoláknak

Komplex programok

Ingerdömping, megfelelési vágy, szorongás, vonzódás, függőséG… az iskolai élet nem csak a tananyagról szól.

Komplex iskolai programjaink teret biztosítanak a kamaszokat foglalkoztató témák feldolgozására. Nehéz róla beszélni? Érzékeny kérdés? Nem tabu! Az improvizációs színház ebben a helyzetben is segítséget jelenthet.

Általános tapasztalat, hogy a Z-generáció megszólítása a hagyományos eszközökkel egyre nagyobb kihívást jelent. A digitális kor szülöttei otthonosabban mozognak az online világban, életük felgyorsult, azonnali visszajelzéseket keresnek, impulzívabbak. Emellett erősen hisznek önmagukban, határozott és magas elvárásaik vannak és szeretnék a világot jobb hellyé tenni. Mitől működhet náluk jobban az improvizációs színház?

Miért
sikeres az improvizációs színház az iskolákban?

Itt és Most történik

Komplex iskolai programjaink fókuszában olyan kérdések állnak, amik valóban jelen vannak a fiatalok életében. A színpadi szituációk a jelenben születnek – nem előre megírt darabot játszunk el, hanem az adott körülményekre, nézői ötletekre építve vizsgálunk meg emberi dilemmákat, döntéshelyzeteket.

Interaktív

A gyerekek ötleteire támaszkodva építjük fel a fikciós jeleneteket. Beszélgetést indítunk velük, a témák feldolgozásában is kíváncsiak vagyunk a véleményükre, kérdéseikre. A tőlük kapott inspiráció nélkül meg sem születhet az előadás.

Nincsenek tabuk

Nem kerülgetjük a forró kását, azonnal a közepébe vágunk és akár a legvadabb ötleteket is beépítjük az előadásba. Felkészült szakértőink (pszichológus, szociális munkás)
segítségével könnyen befogadható formában nézünk a felszín mögé.

Programok

Rendelhető programok

Komplex iskolai programjaink kidolgozását alapos felkészülés, kutatómunka előzte meg. Az Itt és Most Társulatban dolgozó dráma-és gyógypedagógusok, színészek, trénerek, képzési szakemberek mellett a projektek fejlesztésében pszichológus és szociális munkás szakértők is részt vettek, és a megvalósítás során is együttműködnek szakmai csapatunkkal. Amennyiben rendelkezésünkre áll pályázati forrás, a komplex programokat térítésmentesen juttatjuk el elsősorban szociális szempontból hátrányosabb helyzetű térségekbe, emellett önállóan is megrendelhetők. Elsősorban iskolák, művelődési központok és közösségi házak számára ajánljuk őket.

Függőségeink

  • Komplex improvizáció alapú program szenvedélybetegség témakörében
  • Függőségekről őszintén – hiszen bármire ráfügghetünk
  • Több nézőpontú gondolkodás, empátia, őszinteség, ítélkezés helyett kérdésfeltevés
  • Célcsoport: 7-8 osztályosok, középiskolás diákok, egyetemi hallgatók
  • Időtartam: 60 perces előadás + 30-60 perces feldolgozó beszélgetés
  • Személyi feltételek: játékmester, négy színész, technikus, valamint egy szakértő a Magyar Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Missziójától (KIMM)

Föld 2222

  • Komplex improvizáció alapú program a klímaszorongás és a klímaváltozás témakörében
  • Milyen lesz a Föld 2222-ben, ha a klímaváltozás már most az ajtónkon kopogtat?
  • Katasztrófa-fantáziák és cselekvési lehetőségek
  • Célcsoport: 7-8 osztályosok, középiskolás diákok, egyetemi hallgatók
  • Időtartam: 45 perces improvizációs színházi előadás + 45 perces feldolgozó beszélgetés
  • Személyi feltételek: játékmester, négy színész, technikus valamint egy szakértő és egy pszichológus segíti a téma feldolgozását

Diáktréningek

  • Komplex improvizáció alapú tréningsorozat csoportra szabva
  • Közösségformálás, érzékenyítés, csapatépítés, improvizáció és élménypedagógia
  • Igény esetén konkrét témák feldolgozása is (témanapok, projektnapok elemeként)
  • Célcsoport: 6-8 osztályosok, középiskolások, egyetemi hallgatók
  • Időtartam: 90 perc/ 180 perc
  • Személyi feltételek: 2-4 fő tréner csoportonként (csoportlétszám függvényében)

Kapocs program

– generációk színháza

  • Komplex improvizáció alapú tréningsorozat
  • Generációs szakadék áthidalása, kapcsolódási pontok keresése
    Sok-sok gyakorlat és játékos helyzet egymás megismerésére
  • Célcsoport: 15-20 év közötti fiatalok és 60/65 év feletti idősebbek 10-20 fős csoportban
  • Időtartam: azoknak ajánljuk, akik folyamatban gondolkodnak és nyitottak a közös szervezésre, ugyanis a helyi szükségletek ismerete, helyi tudás elengedhetetlen a program sikeréhez
  • Személyi feltételek: 2 fő tréner (dráma-és gyógypedagógus) csoportonként

Imprót az iskolákba!

Az Itt és Most Társulat improvizációs előadásokat és tréningeket is kínál fiatalok számára. A programtípusoktól függetlenül úgy gondoljuk, az oktatásban, nevelésben helye van az improvizációnak. Két-két itt ajánlott előadásunkon és tréningünkön túl egyedi igényekhez alkalmazkodva is vittünk már iskoláknak impróalapú programot – tábori foglalkozást, tematikus előadást, vagy éppen pedagógusoknak szóló workshopot. Ezek közös vonása, hogy érvényesülnek bennük az imprós alapelvek és az impró pozitív hatásai.

A JELENLÉT MŰVÉSZETE

Az internetes ingerdömping és az okoseszközök világában könnyű belecsúszni abba, hogy online terekben éljük életünket. Ez megfoszt minket attól, hogy az adott helyzetből, a másik ember hangjából, testtartásából, mimikájából olvassunk, nem ad olyan közös élményeket, mintha egy térben és időben, ITT és MOST lennénk. Az improvizáció a jelenlét művészete. Olyan, mint egy jó edzés – fejlődik a figyelem, a szociális és kommunikációs képességek. Amikor improvizálunk, az ismeretlenre mondunk igent.

RUGALMASSÁG ÉS EMPÁTIA

Reakcióinkkal, akcióinkkal döntéseket hozunk, amiknek következményei nem beláthatóak előre – hiszen a rögtönzés során nem látunk bele a partnerünk fejébe. A váratlan helyzetek az impróban nem jelentik azt, hogy bármit elrontottunk volna – a változást keressük és kutatjuk.  Tudatosítjuk, mi történik, nem nézünk félre, nem teszünk úgy, mintha nem láttuk volna a partner tétovázását, vagy örömét, hanem igent mondunk arra, hogy ITT és MOST ez történik velünk. Alapelvünk az elfogadás: nem minősítjük a másik reakcióját, hanem a saját megéléseinket osztjuk meg, asszertív módon.

PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉG

A hibázástól való félelem oldódik az improvizációs gyakorlatok során, és ez a kreatív, problémamegoldó gondolkodást is elősegíti. A biztonságos közegben tapasztalati úton tanulunk, kísérletezhetünk különböző cselekvési lehetőségekkel, miközben alkotó, örömteli tevékenységet élünk át. Ezek az élmények erőt adnak ahhoz, hogy a mindennapokban is bátran, asszertívan reagáljunk ismeretlen helyzetekre. Az improvizáció növeli a rezilienciát és a stressztűrő képességet.

ÖNISMERET ÉS BIZALOM

Miért reagálok adott módokon? Elégedett vagyok-e döntéseimmel? Mi kell ahhoz, hogy valóban figyelni tudjak, jelen tudjak lenni? Amikor imprós gyakorlatokat végzünk, vagy jeleneteket játszunk és nézünk, emberi kérdésekkel, saját belső működésünkkel kapcsolatban szerzünk tapasztalatot. Az improvizáció fejleszti az önismeretet és önbizalmat, és teret ad annak, hogy gondolatokat cseréljünk az átéltek kapcsán.

EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS KÖZÖS ÉPÍTKEZÉS

Az improvizáció során a színészek a gyerekek ötleteit építik be az előadásba, tréningek során pedig egymás gondolatai, cselekedetei működtetik a játékokat. Az egymást támogató osztályközösség nem csak az iskolai légkört javítja, hanem hozzásegíti a tanulókat a személyes fejlődéshez, kompetenciáik kibontakoztatásához. A mai tizenéves fiatalok lesznek a jövő munkavállalói, így mindannyiunk érdeke, hogy a közösségi létezéshez szükséges kooperációra, kapcsolódásra képessé váljanak.

Ügyfél vélemények

Rólunk mondták

„Olyan tartalommal lettek megkínálva a különböző életkorok, amelyek aktuálisak, igen érdekfeszítőek és gyermekvédelmi szempontból egyaránt értékes az átadott tartalom és az edukációs folyamat megsegítése. Tanulókkal való későbbi rövid beszélgetések azt mutatták, hogy sok ismerettel is gazdagodtak, de olyan módon, ahogyan az adott téma megkívánta (az internet, a relaxáció, a függőség más és más stílusban jelent meg). (…) A 9-12 osztályosoknak erős érzelmi bevonódást segítő, mozgósító, de egyben életszerű bemutatásban volt részük az összes függőségről. Az ezt követő szakmai beszélgetés során feltett sok és változatos kérdés a tanulók részéről azt mutatta, hogy az improvizációs színház teljes mértékben elérte a kitűzhető (és kitűzött) célokat.”

Stiblár Erika
tanácsadó szakpszichológus, relaxációs- és szimbólumterapeuta

„A társulat a Függőségeink c. programjukkal tartott előadást, Tata és kistérsége középiskolásai számára. A visszajelzésekből tudjuk, hogy nagyon sikeres volt a műsor. Nagyon tetszett, ahogy a fiatalokat bevonták az előadásba, és az általuk felkínált problémákat adták elő improvizációs módon. Az előadás felépítése, a színészi munka, az előadás végi kérdés-válasz, ötletes, hasznos, elgondolkodtató, és preventív volt.”

Busa Attila
addiktológiai konzultáns, titkár
Tatai Kábítószerügyi Egyeztető Fórum

Nagyon jó volt. Volt téma, amivel azonosultam, az egyik témában konkrétan magamat láttam és ez megható volt. Annyin lehetne változtatni, hogy jobban mesélnek arról, hogy hogyan lehet megszabadulni a függőségemtől.

Sok olyan dolog volt, amivel együtt tudtam érezni. Egyben volt vicces és tartalmas.

Hasznos volt, érdekes és megható.Nagyon jól játszottak és akár érintettek vagyunk, akár nem, ez az előadás az életről való gondolkodásmódod javítja.

Azt üzenem a társulatnak, hogy csinálják tovább ugyanígy.

Mehetnénk még több ilyenre, megnéznék több utat vagy más témákat is.

 

A Függőségeink c. program nézői
Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium

A pedagógusok visszajelzései alapján a program rendkívül humorosan, a korosztályi sajátosságokat figyelembe véve a tápláló reggeli fontosságára hívta fel a figyelmet. A rEGGelem program kapcsán olyan szakemberekkel találkozhattunk, akik hitelesen, a tantermi környezettől bátran elszakadva olyan tudáshoz, ismeretekhez juttatták tanulóinkat, amelyek nélkülözhetetlenek a tudatos, egészséges táplálkozás kialakításához. A receptek, az apró ötletek, a nyelvi játékok, viccek a közvetlenség hangján jutottak el a gyerekekhez, melynek következtében észrevétlenül rengeteget tanultak.  Az intézmények pedagógusai nevében gratulálunk a programhoz, remélve, hogy valamennyi gyerekhez eljuthat – megfelelő szponzorokat találva- segítve az egészségre nevelést.

 

Pethő Katalin
igazgató-helyettes
Lilla téri Általános Iskola, Debrecen

It was really fun, I enjoyed it.

„LOL”

„HIHIHIHAHAHA XD”

„Jó volt nagyon, én nagyon élveztem, remélem, többször is jövünk majd”

„Kreatív feladatok voltak, élveztem őket ❤️”

„Jó volt, legalább lemaradtunk az órákról, köszönjük, kicsit feljött a gyerek énünk, szóval jó volt nagyon”

„Az elején azt hittem, uncsi lesz, de nekem nagyon tetszett, főleg a második fele”

„Nagyon élveztem a játékokat, az is tetszett, hogy angolul beszélünk, így lehetett gyakorolni. Főleg azok a játékok tetszettek, ahol lehetett mozogni és táncolni.”

 

A 7. osztály tanulói
Kőrösi Csoma Sándor Kéttannyelvű Általános Iskola

A Függőségeink programnak nagyon sok pozitív visszajelzése volt a kollégák illetve a diákjaink részéről is.

Több szülő is írt köszönő levelet, olyanra is volt példa, hogy a szülő jelezte, hogy gyermeke soha nem számolt be az iskolában történtekről,de most lelkesen mesélt a programról.

Az is előfordult, hogy a program után diákunk megnyílt és megosztotta társaival a szorongásaiaval kapcsolatos tapasztalatait.

Még egyszer  köszönjük  a tartalmas, ‘up-to-date’ programot.

 

Bálint Ildikó és Elsässer Hajnal

Premontrei Szent Norbert Gimnázium, Egyházzenei Szakgimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium

„Nagyon jó volt, köszönjük! Izgalmas volt és a személyzet is nagyon jó”

„Mondj jobbat! (Ez az egyik játék)”

„Nagyon jól éreztem magam! Rosszra számítottam, de kellemesen csalódtam”

„5! BEST”

„Jó és élvezhető volt, gyorsan eltelt az idő, szívesen maradtam volna.”

„10/9 top ten, jó volt „

„Jó volt, nem nagyon szoktam improvizálni, jó volt belelátni a dolgokba”

 

A 9/c osztály tanulói
BGSZC Szent István Technikum és Kollégium

Kivirultam.

„Azt hittem, nem lesz jó, de végül tök jól éreztem magam. ❤️”

„ Sokkal jobb volt, mint amire számítottam. Nagyon tetszett, hogy nem volt ránk erőltetve semmi.”

„Érdekes, de jó. Nagyon jó volt.”

„Odafigyelés. ❤️”

„Nagyon pozitívak voltak az előadók. Jó feladatok voltak.”

„Izgalmas volt, viszont kicsit rövid, kevés. Rengeteg következtetést le tudtam vonni az osztálytársaimról.”

„Összehangolódás.”

 

A 9/c osztály tanulói
BKSZC Gundel Károly, Vendéglátó és Turisztikai Technikum

Nagyon jó volt, élveztem! Főleg, hogy mozogtunk és játszottunk!

„Extra volt”

„Tetszett ❤️”

„Jó volt és vicces, lehetett volna több kaja a büfében”

„Jól éreztem magam. ❤️❤️❤️”

„A legjobb volt! Nagyon tetszettek a játékos feladatok.”

„Nagyon jó volt, érdesesek voltak a játékok.”

„Jó volt, izgi volt.”

 

A 9/b osztály tanulói
BGSZC Szent István Technikum

Ajánlatkérés

Kíváncsi vagy, hogy miként tudná ez a program segíteni a te iskoládat?

Töltsd ki az űrlapot és hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot.